Un weekend la Belgrad

Caut o destinație nouă. Zboruri ieftine din Timișoara sau Budapesta, companii low cost care să mă ducă către o locație nouă pentru câteva zile. O voce din spate îmi soptește precum o muză care încearcă să te vrăjească “Ai fost la Belgrad?”. N-am fost niciodată și nici nu mă gândisem să merg prea curând. Dar pentru că vroiam să evadez doar câteva zile de serviciu și de viața din Timișoara am zis că n-am ce să pierd. Așa că mi-am luat o zi liberă și am plecat de joi seara până duminică la Belgrad.

Așa că după vreo 15 minute de discutat cu colegul care mi-a propus să merg la Belgrad, m-am decis că vreau sa vizitez capitala Serbiei. Mă urc pe tren, în Timișoara, joi după masă după servici, iar în vreo 2 ore jumate sunt la Belgrad. Prima impresie despre oraș e exact cum mă așteptam: blocuri tipic comuniste precum în Romania, oameni care nu zâmbesc prea mult, mașini vechi.

Cu toate că Gara era la vreo patru kilometrii distanță de centru, am venit să mă relaxez, așa că o iau pe jos către hotel. Hotelul fiind central, cu cât mă apropiam mai mult de centru culoarea orașului se schimba, și parcă toată impresia mea despre oraș era pusă la îndoială.

Trebuie să fie ceva aparte în orașul ăsta

Îmi iau micul dejun la hotel dimineață și ies la plimbare. Primul loc pe care îl vizitez e Republic Square. Acesta piață este un loc de întâlnire pentru localnici, fiind considerat punctul zero al orașului.

Republic Square

De aici o iau pe strada pietonală numită Knez Mihailova, singura stradă care și-a păstrat numele indiferent de cine era la putere în Serbia, datorită respectului pentru prințul Mihailo Obrenovic. Totul pare frumos, nimic nu mai e gri și urât. După vreo 10 minute de plimbat ajung în Kalemegdan Park. Statuia din parc, numită “A la France” este ridicată în cinstea parteneriatului dintre Yugoslavia și Franța în cel de-al doilea război mondial. În spatele parcului este o fortăreață care merită vizitată dacă ești prin preajmă.

Kalemegdan Park

Knez Mihailova

Bunkerele de apărare realizat de Tito pot fi vizitate doar cu un tur organizat, însă acestea sunt gratuite și merită să le vezi. Tot în apropierea parcului și a fortăreții se află statuia lui Viktor, ridicată în cinstea războiului câștigat împotriva otomanilor și a imperiului Austro-Ungar.

Bunker

Viktor simbolul Serbiei

Cel mai mult mi-a plăcut Skadarlja. Skadarlja e un cartier boem plin cu restaurante cochete, ieftine și cladiri interesante. E ca și un Lipscani sârbesc, cu străduțe micuțe pietonale pavate cu piatră cubică. Aici am băut Rakja, băutura tradițională care seamănă cu țuica, însă are diferite arome. Eu am încercat-o pe cea cu miere și are gust interesant.

Fiecare strada e denumita dupa un oras European

Mâncarea, pe lângă cea sârbească, este variată, iar prețurile sunt rezonabile, echivalentul a 50 lei în dinari, pentru o masă inclusiv câteva beri.

Cu toate că am stat doar câteva zile în Belgrad, mi-a plăcut și vreau să revin de câteva ori. Orașul e frumos și merită vizitat. Din păcate nu are promovare deloc în Europa, iar numărul turiștilor este destul de mic.

Curiozități si lucruri de știut:

• Moneda oficială a Serbiei este Dinarul sârbesc, de regulă găsești să cumperi la anumite case de schimb.
  • Serbia NU este o țară member a Uniunii Europene (septembrie 2014)
  • Cere o dovadă de la hotel înainte să pleci, uneori la vamă ești obligat să demonstrezi că ai avut unde să stai în cazul în care nu ești doar în tranzit.
  • Contrar multor opinii auzite, sârbii sunt oameni calmi și sociabili, iar numărul celor care vorbesc engleză este surprinzător de mare.
  • Statuia din parcul Kalemegdan dedicată Franței a fost acoperită în timpul bombardamentelor NATO ca semn de protest față de Franța
  • Belgradul conține un amalgam de clădiri și stiluri diferite, de la clădiri bombardate la moschee de pe vremea otomanilor

You may also like...

2 Responses

1. mai 25, 2016

[…] când am fost în Mostar, în Bosnia şi Herţegovina la un curs BEST. Pe atunci m-am plimbat în Belgrad doar timp de câteva ore. De data asta am avut 2 zile şi am văzut mai […]